Nightsafari in de jungle en in de stad

Het is alweer even geleden sinds de laatste update & na veelvuldig verzoek van het thuisfront hier dan ein-de-lijk de volgende update. Niels & ik vinden het reizen nog steeds heerlijk en hebben de afgelopen weken genoten van de diversiteit van de natuur en cultuur in Maleisie en Singapore.

Aangekomen in Kuala Lumpur (KL) gingen Niels en ik op zoek naar een hostel. Want zoals gebruikelijk hadden we niks gereserveerd. Overal waar we tot nu toe zijn gekomen konden we moeiteloos een slaapplaats vinden. Helaas gold dit niet voor KL. Blijkbaar was het een feestdag (ik weet nog steeds niet wat voor een) waarop alle Maleisiers zelf ook de hort op gaan en alle kamers in de hostels zaten dus vol. Boven een kroeg in een hostel konden we nog wel op een dorm (slaapzaal) terecht. Tja.. voor alles is er een eerste keer! Ik had me al ingesteld op gesnurk van vreemde mensen waardoor ik niet zou kunnen slapen. Uiteindelijk was het de bas vanuit het cafe onder ons wat ons de hele nacht heeft wakker gehouden! We werden letterlijk uit ons bed gedreund!

Lichtelijk slaperig zijn we door de stad gaan wandelen en hebben we zoals elke toerist veelvuldig plaatjes geschoten van de Twin Towers. Helaas waren we te laat om de toren op te kunnen (de kaartjes waren die dag in 1 uur vergeven, waarschijnlijk ook vanwege alle Maleisische vakantiegangers) en besloten we daardoor de KL Tower op te gaan. Deze toren geeft een beter uitzicht over KL en goed zicht op de Twin Towers waar we uiteraard nog meer foto's hebben gemaakt. Een rondje door chinatown stond ook op het programma. Het is een rare gewaarwording als je omringd wordt door alleen maar Maleisiers en de andere toeristen moet zoeken. Gelukkig steek je wel met kop en schouder boven ze uit (Niels helemaal), dus elkaar kwijtraken in de menigte was geen optie (zie foto)!

Na twee dagen genoeg de toerist te hebben uitgehangen in de hoofdstad van Maleisie vertrokken we met de bus naar Taman Negara. De lonely planet verteld ons: 'A buzzing, leech-infested mass of primary forest over 130 million years old'. Tijd voor avontuur! In de bus op weg naar de jungle hebben we kennis kunnen maken met Alex (Aussie), Liz (UK) and Mike (USA). De eerste twee nog redelijk jong en druk (18 jr), de laatste wijs en rustig (60 jr). Toen we aankwamen regende het en het waterpeil in de rivier was in de afgelopen drie dagen vijf meter gestegen! Gelukkkig hebben wij alleen maar mooi weer gehad tijdens onze twee jungle dagen.
Niels en ik hadden het plan om in Taman Negara in een 'hide' te gaan slapen. Een primitieve houten hut, midden in de jungle met een open raam om vandaaruit 's nachts de dieren te bekijken die drinken bij hun waterbron. Onze reisgenoten waren daar ook wel voor in en dus vertrokken we met zijn allen voor een trektocht door de jungle, op zoek naar onze slaapplaats. Mike heeft in zijn leven al heel wat gehiked en is nu vrijwilliger bij de boyscouts in de US. Hij had veel nuttige tips en leuke verhalen voor onderweg! Twee dames uit Canada (Sacha and Larissa) sloten zich bij ons aan. Vooral Larissa was zo gek als een deur. Terwijl wij hiking schoenen, sokken en een lange broek droegen tegen de bloedzuigers, droeg zij sandalen en een korte broek. Elke stap die je zette had je kans bloedzuigers op je benen te krijgen, welke zij met plezier van haar huid aftrok, grote bloedende plekken achterlatend. Grote spinnen (het soort dat geen web maakt, maar zijn prooi gewoon bespringt en zijn giftanden erin zet) ook geen probleem voor haar. Ze gaat er gerust dicht naast staan! Je kunt je dus wel voorstellen dat we in dit gemixte gezelschap (Niels maakte terecht de opmerking dat wij met de hele common wealth en de US op stap waren) een heel leuke tijd hebben gehad. Vanuit de hide hebben we niet echt veel dieren gezien helaas. Waarschijnlijk maakten we met zijn allen teveel lawaai. Dankzij ons muggennet hebben Niels en ik op de houten planken nog enigzins een oog dicht gedaan. De geluiden van de jungle alleen al zijn de moeite waard om in een hide te gaan slapen. Niet alleen krekels, maar allerlei ondefinieerbare geluiden houden je zeker het eerste uur uit je slaap. Op een gegeven moment hoor je ook hier een constant ritme in en sus je weg. Waarschijnlijk ook omdat je moe bent van de trek naar de hide die je niet altijd over even begaanbare paadjes leidt.
Ook hebben we in Taman Negara de Canopy Walk gelopen. Een looptocht van een halve kilometer over houten planken, 45 meter boven de grond. Heel gaaf om eens een keer in de kruinen van bomen te kijken in plaats van vanaf de grond naar boven te staren. Apen zie je dan ook een stuk gemakkelijker!

Wij hadden besloten om Melaka tot onze volgende verblijfplaats te maken. Via een bus van Jerantut naar Temerloh konden we overstappen op een bus naar Melaka die om 10h00 zou vertrekken. Helaas was deze bus al volgeboekt en konden we alleen een kaartje voor de volgende bus kopen welke om, jawel, 17h00 zou vertrekken! Zaten we daar de hele dag in de middle of nowhere called Temerloh... Uiteindelijk hebben we de hele dag een beetje geinternet, geluncht en zitten niksen. Ook kwamen we Mike weer tegen en hebben we met hem nog lekker wat gedronken. Uiteindelijk kom je je tijd wel door. Maar feit blijft dat je eigen planning hier en daar nog al eens in de war kan worden geschopt zonder dat je er ook maar enige invloed in hebt :-)!

Melaka was erg leuk! Niels heeft ontzettend veel plezier gehad met Albert, onze taxichauffeur! Nooit geweten dat Niels zulke bekende voorouders had. Heel Melaka staat vol met 'Jonker-street', 'Jonker-walk' en 'Jonker-shops'! Helaas kon niemand ons vertellen wie deze Jonker was en wat hij voor Melaka heeft betekend. Ook vind je in Melaka dankzij de VOC nog heel veel Nederlandse invloeden (1641-1811), waaronder het Stadthuys en andere gebouwen die naar Nederlandse stijl zijn gebouwd en in de christelijke kerk St Paul's (gebouwd door de Engelsen) lagen slecht onderhouden maar nog wel leesbare in oud Nederlands beschreven grafstenen.

Vanuit Melaka zijn we naar Singapore vertrokken. Land nummer drie op onze trip! Drie dagen door deze stad struinen was gelukkig meer dan voldoende. We hebben heerlijk gegeten vanuit onze eigen 'hotpot', we hebben het kunstmatige Sentosa beach bezocht en zijn met de luge naar beneden gegleden, we hebben ontzettend veel gelopen (ook door de regen), heerlijk gechillt in het tot dan toe meest relaxte hostel van onze trip en daar vooral heerlijk geslapen, we zijn naar de bios geweest met caramelpopcorn (waarom hebben we dat in NL niet!) maar het beste van Singapore was toch wel de nightsafari! Deze zoo is opgezet zoals je dat nergens anders vindt. Openingstijden van 19h00 tot 0h00 en alle nachtdieren die normaal ergens achterin hun hok slapen en daardoor nauwelijks te zien zijn op het moment dat jij in de dierentuin bent, zie je nu actief rondlopen, rennen, stoeien of eten. Zo hebben we een tijger een hele kip zien verorberen, 10 centimeter van ons verwijderd met alleen een glasplaat tussen hem en ons in. Af en toe keek de wilde kat je recht in de ogen, duidelijk door hebbende dat er iets gaande was. Terwijl wij zijn grote tanden bekeken waarmee hij de kip aan flarden scheurde. Fantastisch! Ook het vleermuizen verblijf was geniaal. Normaal zijn het zwarte hangende hoopjes en nu zaten ze heerlijk van het fruit dat in de bomen hing te snoepen terwijl wij ze gadesloegen. Een flying-squirrel die over je hoofd vliegt van de ene boom naar de andere is ook meer regel dan uitzondering. Wat zijn die beesten ineens groot als ze hun poten spreiden! Heel gaaf!

Vanaf Singapore vliegen we naar Jakarta. Eens kijken wat Indonesie ons te bieden heeft!

Niels en Celine

Eigenlijk zitten we nu al in Australie!! Overmorgen met de camper de outback in! Onze 3 weken Indonesie zullen binnenkort ook worden geplaatst!

Cheers mate!

Tessa

Thanks for the up-date!

Klinkt alsof jullie het geweldig hebben, die jaloerzie vanuit de UB is nu NOG groter...
Heel veel plezier in de camper, veel foto's maken!!

Groetjes, Tessa

ps: Niels, ik ook een 7.

jenny

Mooie verhaal hoor! Maar ben voornamelijke erg jaloers dat jullie nu in de outback zitten van Australie!! Heb daar vorig jaar een super tijd gehad, gelukkig nog maar 11 maanden en dan zijn wij ook weer te vinden in australie!

Geniet ervan...enne no worries

Hetty

Haha, weer super leuk verhaal met mooie foto's. Jullie zien er nu echt uit als globetrotters. De beste wensen en nog en veel plezier met alles. xxx

Les(lie)

hmm, komt weer een klein jaloezie-beestje naar boven kruipen;-(.
Nee hoor het is jullie gegund. Geniet ervan!!
We verwachten natuurlijk wel wat meer updates vanuit hier, dan pas na een maand.. (ik moet toch wat te doen hebben als ik me weer eens verveel op mn werk. Wordt binnekort wel beter denk ik).
Ik moest t doen met een wintersport van 'slechts' een weekje. Maar was ook lekker hoor. Sneeuwpop bouwen heb ik voor volgend jaar bewaard voor jullie;-).
-X-Les

marieke

jeetje wat een belevenissen zeg erg lekker hoor en hier s'nachts maar vriezen soms wel -11 en jullie daar lekker warm nog de beste wensen voor het nieuwe jaar helaas kunnen jullie niet op onze bruiloft zijn !!
geniet lekker!
gr marieke en robert

jap

Hey! Mooimooi! Geniet hard!

Anouk

Gaaf hoor! Geniet ervan! Ben benieuwd naar jullie avonturen in Indonesie. Ubud onveilig gemaakt? verstoppertje spelen in theeplantages? Heel veel plezier Down Under en ga nu snel de foto's kijken :)

X vanuit koud NL

Joyce

Leuk om jullie nieuwe avonturen weer mee te lezen! Ik ben nu in Lille bij Marianne, en volgende week terug naar José. Een eerste sollicitatiegesprek staat op de planning!! Geniet ervan in Australië en tot mails!
Xx